Wednesday, January 25, 2012

~ Among - Among ~

Salam buat teman blogger...hari ni kembali bekerja setelah bercuti sempena Tahun Baru Cina. Mesti macam-macam xtvt yang korang buat untuk mengisi time holiday ari tu kan? seronoknye...aku cuti ari tu balik rumah mak aku mane lagi kalau bukan Sg. Nibong Village..hehe. Balik kali ni best sangat sbb semua adik-beradik aku yang 5 orang lagi balik bersame family masing-masing. Tambah 5 anak saudare..itu belum campur anak aku 3 org..emm..da bape tu? riuh gak la rumah mak aku..memang happening..


Abang aku baru sampai..last gerabak...hikhik

so, sempena cuti ni mak mentua adik aku ambik kesempatan untuk buat 'among-among' kat rumah mak aku..Pelikkan bunyinye..seumur hidup aku, ni le 1st time aku dengar perkataan tu..korang tau tak 'among-among' tu ape? Okey, mengikut adat orang jawa kenduri 'among-among' ni ialah kenduri menyambut kelahiran bayi. Kenduri ni simbolik rasa kesyukuran kepada Tuhan Yang Maha Esa atas keselamatan si bayi. Sebelum menjamu selera, ade tahlil ringkas yang dibimbing oleh abang ipar aku Ustaz Mohd Zaidi bin Sabari..pastu baru makan...
Jemput makan ye..

Bismillah...

Orang dalam pantang makan ikan rebus je la ye..hehe

Menu wajib yang kena ade untuk kenduri among-among ni ialah nasi putih, ayam masak kicap,sambal goreng sohon, kerabu jawa dan telur rebus. Ini lah cara nak hidangnye..zass...


Sedap hingga mejilat jari....jari tangan tau!!!







No comments:

background